Den här sidan ingår i Fiskörn-nätverket


Oljebyte Citroën C3

Byta olja på sin bil är viktigt och inte nödvändigtvis svårt om du är lite händig och metodisk. Jag har satt ihop en guide för hur jag gjorde det på min Citroën C3 1.4 HDI från 2005 för byte av olja och oljefilter.

I servicemanualen hittar vi att Citroën rekommenderar att du byter oljan vartannat år eller varje 2000 mil för den här modellen.

Delar som behövs

  • Motorolja, jag använde Total 5W40 D en av de oljor som Citroën rekommenderar till den dieselmotor jag har, kolla i din instruktionsbok om du inte har samma motor. 330 kr.
  • Oljefilter, jag körde med ett oljefilter från Bosch. 60 kr.
  • Packning, för oljepluggen. 10 kr för 3st.

Verktyg som behövs

  • Hylsnyckelsats med hyslor av storlek 21 (oljepluggen) och 24 (oljefiltret).
  • Spårskruvmejsel.
  • Uppsamlingskärl för den gamla oljan.
  • Oljebeständiga handskar

Utförande

Kör motorn varm så att den gamla oljan lättare kan rinna ut.

Ta bort undre skyddskåpan i plast som sitter fram under motorn. Vrid skruvarna 90 grader och tryck ut dem, det ska vara 9 skruvar om du inte tappat några.

Börja lossa på oljepluggen med en 21-tums hylsa. Placera uppsamlingskärlet för den gamla oljan under pluggen.


Börja nu förbereda för byte av oljefiltret, för att lättare komma åt så kan du ta bort luftintagsröret och skyddskåpan till batteriet. Ta först bort kåpa A för att komma åt röret och batterikåpan.


Lossa röret först i den högra änden, därefter vrid det lite höger för att lossa kulfästet i mitten.


För att får ytterligare lite plats, lossa på den främre skyddskåpan för batteriet.


Vi är nu redo att byta oljefiltret som sitter inuti den här kåpan.


Lossa plastkåpan som håller oljefiltret med en 24-tums hylsa.


Drag ur det gamla filtret och tryck i det nya, var säker på att du har tryckt fast det tillräckligt.


Glöm inte att byta gummiringen som tätar oljefilterskåpan, brukar fås med en ny packning till oljefiltret.


Sätt tillbaka filterkåpan med det nya filtret, all olja bör nu ha runnit ut och du kan sätta tillbaka pluggen med en ny packning. Här är den gamla oljan i vårat hemmagjorda uppsamlingskärl som fungerade OK, nästa gång köper jag nog dock ett riktigt eftersom det var lite bökigt att hälla över oljan i en dunke.

Häll i den nya oljan och kontrollera med oljestickan tills du har fyllt den till max, för min motor är det runt 3.8 liter, det kan dock vara så att du inte får i 3.8 liter direkt eftersom att filtret inte fylls förrän du startat bilen. Var försiktig så att du inte häller i för mycket olja, det får aldrig vara mer än max.

Provstarta bilen så att oljan går runt och fyller upp filtret, kolla därefter om du behöver fylla på med mer olja. Kollas även så att det inte läcker någonstans, runt oljefiltret eller från oljepluggen.

Om allt ser bra ut montera tillbaka luftröret och skyddskåpan till batteriet samt den undre främre skyddsplasten för motorn.

Lämna den gamla oljan samt det gamla oljefiltret till din miljöstation.

Lycka till!
blog comments powered by Disqus
© 2006 - 2015 FiskörnKontaktAnvändarvillkor